NRKs demontering

Olav Anton Thommessen

 

I mange år har jeg vært vitne til hvordan NRK systematisk har avviklet sine forpliktelser over for kulturlivet som allmenkringkaster. Ledelsen i NRK har gjennom mange år forsøkt å plassere organisasjonen som et statsfinansiert mediehus på bekostning av dets pålagte forpliktelser til å tjene og formidle mangfoldet i det norske kulturliv.

 

Vi i musikklivet har sett hvordan en efter en av NRKs fremføringsinstitusjoner har blitt avviklet: ikke lenger finnes NRKs pikekor – et ensemble som ideelt kunne ha ledet til opprettelsen av en profesjonelt kor i NRKs regi (noe som DR og SvT har hatt i årevis.) NRKs Jazzensemble finnes ikke mer. Gunnar Sønstevolds iherdige forsøk på å få NRKs ledelse interessert i å opprette et elektronisk studio måtte til slutt realiseres utenfor huset med etableringen av NOTAM. Fjernsynsteatret finnes ikke mer. Og sterke krefter forsøkte å avvikle KORK – noe som ble iherdig imøtegått av Yngve Slettholm og Statsråd Haugland. Nu som NRK vil flytte, mister orkesteret sin konsertsal og kanskje vil ledelsens ønske om å omgjøre musikerstillinger til journaliststillinger bli endelig realisert.

 

For noen år siden var medarbeiderne i musikkavdelingen ansatt med spesialområder for å formidle deler av norsk musikkliv: Torstein Gunnarson var ansvarlig for de norske orkestrene – Sverre Lind for kor-livet osv. Nå finnes heldigvis noen medarbeidere som er ansvarlig for samtidsmusikken. De er de som finnes igjen i en uthulet redaksjon. Også må nevnes Arild Erikstads heroiske innsats i fjernsynsredaksjonen. Men for hvor lenge?

 

Med etableringen av P2 og NRK Alltid Klassisk øynet vi et nytt håp – med nei.

Alltid Klassisk har tatt som sin modell den engelske kanalen FM Classic og ikke BBC 3. Klassisk musikk sees på som en kombinasjon av klassiske svisker og rolig bakgrunnsmusikk. Tenk hva denne kanalen kunne blitt!  Hadde man stolt på sine ansatte hadde vi fått en levende kulturkanal og ikke den som finnes nå: en kanal som styres av lytterundersøkelser blant et publikum som ikke er spesielt musikk interessert. Det er for meg uforståelig at en sportsredaksjon skal henvende seg til sportsinteresserte mens Alltid Klassisk skal være «for alle» – allmengyldig er ikke det samme som likegyldig. NRK bestiller nesten ingen produksjoner lengre men forsøker isteden å konkurrere med kommersielle produksjoner (noe som den redselsfulle Atlantic Crossing bevitner).

 

Jeg vil spørre om Kringkastingssjefen ønsker å bli en media mogul eller er hans jobb å forsvare almen kringkastingens idealer? Er hans ønske om å flytte fra Marienlyst – dermed å frata NRK sine produksjonsstudioer – et håp fra hans side om at organisasjonen ender opp som et lite innkjøps kontor for andres produksjoner?

Skal skatte betalerne brukes til slikt?

 

Innlegg i Klassekampen, under Debatt Musikk, 18. januar 2021. (Gjengitt med tillatelse av Klassekampen)

Gjengitt med tillatelse